måndag 13 augusti 2012

Total Recall

Actionfilm i futuristisk miljö av regissören Len Wiseman, som bland annat gjort Underworld (2003). Colin Farrell spelar hjälten Hauser. Underworld-stjärnorna Kate Beckinsale och Bill Nighy finns också med. Detta är en typisk B-actionfilm, som med fördel ses på bio. Det är många specialeffekter och det är full fart genom filmen. Sen kan personkemin och manuset diskuteras. Det är en mix mellan the Bourne Identity, the Matrix och the Fifth Element. Kanske kunde ha varit en intressant mix, men skådespelarna underpresterar en aning och inget känns nytt.

Kate Beckinsale gör en annorlunda och ok insats, och när de befinner sig på rymdskeppet i slutet av filmen blir det bättre. Jag är svag för rymdskepp, sitter kvar sedan barndomen då jag såg Star Wars för första gången, sen blev det Alien, Aliens och Star Trek. Men inte heller här blir det något nytt. Jag sitter bara och hoppas på att repliken från just Star Wars skall komma: "I'm here to rescue you!" (Luke Skywalker till Prinsessan Leia.)

Filmen är helt klart snygg, och det räcker för en del, men jag känner mig lite oinspirerad efter filmen. Kanske är det svårt för Farrell att spela sympatisk...han är ju ganska bra som skurk. Blir lite samma sak som när Angelina Jolie skall spela oskuldsfull, det går helt enkelt inte.

Betyg: 2.a
Total Recall (2012)

Inga kommentarer: