söndag 4 mars 2012

Nobels Testamente

Liza Marklunds böcker fortsätts skrivas om till filmmanus, och detta är den tredje filmen där kriminalreportern Annika Bengtzon har huvudrollen. Vi har bytt skådespelare från Helena Bergström till Malin Crépin. Platsen är Nobelfesten och ett mord tar plats mitt framför Annika. Hon vill skriva om det...men får inte...(skulle en reporter vekligen lyda?).

Danska Peter Flinth har regisserat denna film, han har tidigare gjort bland annat Wallander och Arn. Frågan är ju om dessa filmer inte är TV-filmer? Ibland tycker jag att dessa filmer, Beck, Wallander och övriga kriminalfilmer kan skippa bioduken. Nobels Testamente är inget undantag, tyvärr.

Jag klämde mig igenom boken på ett par dagar, och det är bland det sämsta jag har läst. Så när jag satt mig på Falan-bion i Falun igår kväll så hade jag allt annat än höga förväntningar. Kan avslöja att man gått långt ifrån boken och försökt ta bort all dötext och gått rakt på huvudhändelser (en del huvudhändelser har man sollat bort). Man har tagit bort många karaktärer, vilket är lite synd...det är sällan dom som är problemet, utan den tafatta och kantiga dialogen. Tack och lov är själva Annika Bengtzon helt ok, i boken känns det som att hon har dubbla, eller multipla personligheter. Men Malin Crépin har valt att spela henne lite tuffare. Men relationen mellan henne och hennes man är svår att få grepp om. Bäst är relationen mellan Annika och hennes arbetskollega Berit (Kajsa Ernst).

Skådespelarna gör ett ok jobb, det är manuset som är problemet. Det är inte intressant. Det är en relativt komplex kriminalgåta som skall lösas på 90min. Och i detta fall funkar det inte. Sen irriterar jag mig lite på att man har försökt att få "Kitten" lik Noomi Rapace...eller vad tycker ni om slutscenen ni som sett den...

Nej, skippa boken och vänta tills filmen kommer på TV4...den är ogenomtänkt, fast ett och annat fint foto över Stockholm har dom ju...

Det kommer fler filmer med Annika Bengtzon, så det mjölkas för fullt...

Betyg: 2
Nobels Testamentet (2012)

Inga kommentarer: