torsdag 22 december 2011

the Girl with the Dragon Tattoo

Äntligen är den amerikanska versionen här av Stieg Larssons "män som hatar kvinnor". Många vet redan handlingen om Mikael Blomkvist och Wennerström-affären, hur allt går utför och att hans tidning Millennium är på väg att gå under. Då blir han kontaktad av Henrik Vanger, en rik man med en stor släkt som sitter på hemligheter utan dess like. Samtidigt vävs Lisbeth Salander in i historien, en ung, missförstådd flicka. Hon är psykiskt förstörd på grund av sin uppväxt, men hon är smartare än många och många underskattar hennes intelligens. Hon kommer först i kontakt med Blomkvist när hon skall undersöka honom, hon inser sedan att han är en intressant person och har svårt att släppa honom. Vips så håller de på att lösa fallet Harriet Vanger tillsammans.

Det är dags att ställa Niels Arden Oplev mot David Fincher, två väldigt bra regissörer. Filmvinjetten är bland de snyggaste jag sett och musiken asbra, fortsätter det så här blir det en femma, tänker jag... Till en början tycker jag filmerna är ganska lika, men efter någon timme (158min) börjar de se annorlunda ut. Det har valts lite olika delar från boken, och fotot i Finchers version är ett strå vassare, dessutom känns det som att redigerarna vet mer i USA-versionen.


















Det är dags att se vem som gestaltar Lisbeth Salander bäst, Noomie Rapace eller Rooney Mara. De har tolkat rollerna helt olika. Noomie är tystare och mer osympatisk och en aning "deer in headlight", medan Rooney talar mer är smidigare och grymt teknisk. Det är givetvis godtyckligt, men jag lägger min röst på Rooney Mara.
Vem spelar Henrik och Martin Vanger bäst? Sven- Bertil Taube eller Christopher Plummer, Peter Haber eller Stellan Skarsgård. Striden mellan gamlingarna vinner Sven-Bertil, jag tycker inte Plummer är rätt i denna roll...han gör inget med rollen. Mellan Haber och Skarsgård blir det svårt eftersom de delarna i filmerna skiljer sig ganska rejält. Skarsgård får mer utrymme och därför "glänser" han en aning mer. Men jag gillar Haber skarpt och tror prestationsmässigt att de är likvärdiga.

Det är även andra skillnader i filmen, tillexempel Bjurman...ja, det går inte att gå igenom alla. Ni får helt enkelt gå och se själva.

Frågorna är många, men det roliga är att de är båda filmade i Sverige och de innehåller många svenska skådespelare, även denna version. Originalet av dansken Oplev togs väl emot i USA, så egentligen är det lite märkligt att de ville göra en egen tolkning. Screenplay (filmmanuset) gjordes av Nikolaj Arcel i "vår" version och i USA är det Steven Zaillian som även skrivit manus till filmer som Schindler's List (1993) och Gangs of New York (2002). Jag märker att Zaillian har valt bitar från boken som stämmer bättre överens med mitt tycke. Jag är glad att katten får vara med denna gång.

Slutet är annorlunda från både bok och film...kanske har man gjort så för att få publiken att reagera eftersom många redan läst boken och sett den första filmen. Jag hoppas verkligen att det kommer två filmer till- don't leave me hanging!

Jag gav Oplevs version en 4.a...och det gör jag även till denna, trotts att de skiljer sig så mycket i mina ögon. En liten sak som jag inte vet vad jag tycker om är Svengelskan...alla skall bryta på svenska...men fungerar det?

Betyg: 4
The Girl with the Dragon Tattoo (2011)

2 kommentarer:

Dave sa...

Om man har läst böckerna men inte sett någon av filmerna, vilken skall man då se? Tror iofs att jag redan valt denna, då jag tycker Craig är så grymt bra som James Bond. Bör man se den svenska först?

Åsa Annerstedt sa...

Nej, du behöver absolut inte se den svenska först. Jag skulle välja denna film om man inte läst boken. Men jag tycker man skall se båda om man är filmnördig...det är alltid kul att jämföra.