onsdag 27 juli 2011

Lasse Hallström

Lite svenskt igen, Lasse Hallström känner nog de flesta till. Jag har hoppat hans svenska år- inte för att de var dåliga, utan för att jag var lite ung då. Mitt första möte med Mr. Hallström var när han flyttat till Hollywood. Hallström är en relativt känd regissör i USA, men det är inte många som har koll på att han är svensk. Något jag påtalade vid flera tillfällen när jag gick på High School.

Hallström väljer ofta intressanta skådespelare också. Den första filmen jag vill tippsa om är en film där en mycket ung Leonardo DiCaprio fick slå igenom. Han spelar en förståndshandikappad pojke där hans storebror Gilbert egentligen har huvudrollen. Gilbert spelas av Johnny Depp, och det var omöjligt att inte bli kär. Detta är en ovanlig och intressant historia som man inte går ifrån orörd. Hallström är väldigt bra på att berätta dramatiska historier som berör på flera plan. What's Eating Gilbert Grape (1993)

Den andra filmen jag vill tippsa om är Something to talk about/ Alla talar om Grace (1995) och denna film såg jag på VHS med min värdmamma, Donlee. Hon hade koll på Hallström och att han var svensk. Och när hon fick reda på att jag inte sett denna film med Julia Roberts rusade hon till närmsta BlockBuster videobutik för att hyra den och så hade vi en tjejkväll. Detta är lite av en tjejfilm då historien berättas från en hästtjej. Men jag hoppas även killar ger den en chans. Det är en dramatisk, men hyffsat aktuell kärlekshistoria där ett barn hamnar lite i kläm.

Den tredje filmen kan man inte ha missat! The Ciderhouse Rules/ Ciderhusreglerna (1999). Michael Caine hade varit borta i några år, eller kanske jobbat med andra, mindre produktioner. Men så fick han en stor roll i denna film och belönades med en oscar för bästa manliga biroll. Det är också här vi får bekanta oss med Toby Maguire och Charlize Theron. Denna historia är mycket komplex och inte ett öga är tort när man är klar. En film som man bara skall ha sett.

Hallström är bäst på dramatiska historier som gärna har romantik och komik i sig. Dessa tre filmer är just det. Dessutom är de koplicerade, och jag tror inte vem som helst hade kunnat göra dessa filmer.

Inga kommentarer: