onsdag 22 september 2010

Armadillo

Det är sällan jag bloggar om dokumentärer, men utav en slump gick vi (jag och min kille) in på Zita i Stockholm och fick syn på en dokumentär om de danska soldaterna i Afghanistan. Det blev genast intressant och vi bestämde oss för att se den. Den var riktigt bra måste jag säga. Jag trodde att folket i Afghanistan uppskattade militären, men efter filmen så funderar jag på om det inte är väldigt onödigt att det skickas dit militära styrkor. Gör dom verkligen nytta? Kommer Talibanerna att förstå vad militären vill, och ännu viktigare - kommer den Afghanska befolkningen att förstå vad militären vill?

Det som sades av befolkningen var väldigt otacksamt, och jag undrar om inte folket beskyller militären för saker som de egentligen inte gjort för att tjäna pengar på dom. I början säger en av soldaterna som tar emot de nya styrkorna som anländer att det är svårt att förklara hur det är där, han säger också att han finner det till viss del meningslöst.

Man får också följa soldaterna mellan fältövervakning och före och efter utlandstjänsten. Jag tror inte man kan förstå hur eller varför militärerna aggerar på det viset de gör. Det måste vara en sådan extrem stress att vara där, speciellt när man sakta men säkert inser att ingen vill ha dem där...

Kulturen i Afghanistan är så annorlunda vår egen och jag vet inte om de vill bli hjälpta, och efter filmen tycker jag inte att vi skall skicka dit fler militärer...men jag vet att jag inte ser det i ett stort perspektiv...men jag tror inte att Afganerna och Talibanerna gör det heller...

Armadillo (2010) på bio

Inga kommentarer: