onsdag 25 augusti 2010

To Kill a Mockingbird/Skuggor Över Södern

Första gången jag reste till USA hamnade jag i Spokane, Wa för att gå på High School. Jag gick på en skola som hette University High. Där tvingades vi läsa denna bok, som sen blev en av de bästa böcker jag läst. Men eftersom jag är en filmnörd så tog det inte lång tid innan jag letade på filmen. Tro det eller ej, men det är en riktig höjdarfilm. Svart/vit och med Gregory Peck i huvudrollen som advokat Finch.

Det är mitt under depressionen i södra USA och Finch skall försvara en svart man och dennes barn över ett brott de inte har begått. Filmen vann 3 Oscar, och är man inte hemma på dagen och kan se den så kan man spela in den och se den senare, för detta är en klar 5.a!

To Kill a Mockingbird (1962) idag på SVT 1 kl. 13:55

Inga kommentarer: