torsdag 5 augusti 2010

Braveheart

En av mina favoritfilmer i action/history genren. När den kom var jag helsåld på den, jag gillar verkligen Mel Gibson också. Han är av de mer underskattade skådespelarna/filmskaparna i USA tycker jag. Han har gjort många olika rolltolkningar och jag kan inte säga att jag är direkt besviken på någon av dom. Men han kanske ofta spelar samma typ av roll.

Braveheart är en för stor film att beskriva, så jag säger bara att det handlar om Skottland och deras frigörelse från England i slutet av 1200 talet. Filmen förskönar Skottland och det är lätt att man tar Skottarnas sida med Mel Gibson i spetsen, som kämpen William Wallace...men bara på skoj så kan man ju tänka sig in i Engelsmännens situation...

Braveheart (1995) ikväll på Canal+ Action kl. 21.00

Inga kommentarer: