måndag 21 juni 2010

Poltergeist

Då var det 21 juni och inatt är det den kortaste natten på året...alla unga studenter har sommarlov och det passar med en gammal klassisk skräckfilm. Filmerna (finns tre) har blivit väldigt kända tack vare den lilla flickan, Carol Anne Freeling, som spelades av Heather O'Rourke (1975-12-27 till 1988-02-01).

Denna lilla flicka höll ofta till som liten på MGM's inspelningsstudio då hennes mamma var i branchen. En dag kom en främling fram till henne och frågade vad hon hette. Heather svarade väluppfostrat med sitt namn och att han var en främling och att hon inte fick prata med honom. Hon var då fem år. När mamman kom tillbaka precenterade sig främlingen och det var Steven Spielberg. Han har skrivit manus till Poltergeist men inte regisserat.

Lilla Heather gjorde tre filmer, men hon var sjuk redan vid andra filmen. Läkarna hade väldigt svårt att ställa diagnos, symptomen var lik influensan och först trodde man bara att det var influensa. Men då det höll i sig i flera år förstod man att det var allvarligt. På slutet kunde hon inte äta och hennes kropp var blåaktig och kall, blodcirkulationen var dålig. Hon dog i ett hjärtstillestånd i ambulansen den 1 februari 1988.



Ja, det är nästan så man blir mer fascinerad av hennes egen historia än filmen. Men den första filmen är helt ok vill jag minnas, jag var runt 6-7år när jag såg den och jag tror jag levde mig in i Heathers roll som Carol Anne för jag tyckte den var obehaglig, så ni kanske inte skall låta era yngsta barn/syskon se den. Det var länge sedan jag såg den, så det blir intressant att se den igen, den kanske har gått ur tiden nu..?
Poltergeist (1982) ikväll på TCM kl.21.00

Inga kommentarer: