måndag 26 juli 2010

Inception

Som jag har väntat på denna film, äntligen!
Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe (superkänd Japansk skådis), Ellen Page (supersöta tjejen i Juno och X-Men), Joseph Gordon-Levitt (Lilla killen i "Tredje Klotet Från Solen", gammal TV-Serie), Tom Berenger (jag mins honom som coolingen i "Tracys Hämnd"), Marion Cotillard (Vann en Oscar för rollen som Edith Piaf 2007) dessa är några av kändisarna som är med. Regi stor Christopher Nolan för- han som senast regisserat Batmanfilmerna med Christian Bale.

I denna film talar man om sömnvärlden där människan kan gör/skapa så mycket mer än i den verkliga världen. Den kan alltså både vara magisk, men skurkar kan även bekämpas inifrån utan att veta det själva. Låter det invecklat...jo, lite kanske. Men ni får inte blanda ihop det med the Matrix för även om det finns vissa saker som påminner om varandra så är det två helt olika filmer. Det som fascinerar är de olika sadierna av sömn vi kan uppnå, och det är precis det som filmen handlar om. Jag vill inte gå in för mycket på handlingen för det kan bli irriterande för dig som läsare att höra det, speciellt när jag tycker att detta är sommarens film och att alla bör gå och se den. Skådespelet är väldigt bra, den är orealistisk på ett underhållande sätt samtidigt som den driver med vad en dröm verkligen är.

Det är skoj att se de välkända ansikterna- dom som man inte sett på ett tag, så man sitter och försöker komma på var man sett dom tidigare. Michael Caine är också med i en liten biroll, men man blir alltid glad att se honom i en film. Det är en hel del actionscener mixat med en thriller känsla, Christopher Nolan är väldigt bra på att skapa actionscener, och han gör en inte besviken denna gång heller. Fotot är väldigt snyggt, mycket slow motion, vilket jag gillar.

Jag vet inte om det är en superstark fyra eller en femma. Jag tycker den är nyskapande, men Christopher Nolan har egentligen bara tagit massor av det som redan exiscterar och gjort något grymt bra av det. Sen sitter jag och funderar på hur bra filmen kommer att vara andra och tredje gången jag ser den...jag tycker det finns ett värde i att känna att man vill se filmen flera gånger...men jag vet inte om jag riktigt känner så inför Inception. Så jag landar på en stark fyra!

Betyg: 4

Inception (2010) bioaktuell

Inga kommentarer: