måndag 23 februari 2009

Kommentarer om vinnarna på Oscarsgalan 2009

Då har den glamorösa Oscarsgalan ägt rum, och spontant så var det väl inga överraskningar som tog hem statyetterna...och nog var det endel saker som var dåligt...



Men till det positiva först, snygg Jackman som var lagom komisk, väldigt snygg scen, bra musikinslag, speciellt Baz Luhrmanns Musikalmedley. Väldigt inspirerande var också de fem tidigare oscarsbelönade skådespelarna som presenterade vinnaren i kategorierna bästa kvinnliga biroll, bästa manliga biroll, bästa kvinnliga huvudroll samt bästa manliga huvudroll. Sedan tycker jag att det är väldigt fint med inslaget och kollaget om de filmskapare och skådespelare som gått bort under året. Bernie Mac (Ocean's thirteen, Transformers), Michael Crichton (writer: Jurassic Park trilogin), Roy Scheider (Hajen), Isaac Hayes (Shaft), Paul Scolfield (A Man for All Seasons), Charlton Heston (Ben Hur), Sydney Pollack (Out of Africa, Tootsie, dessutom var han producent, skådespelare och regissör), Paul Newman ( Butch Cassidy & the Sundance Kid, The Color of Money och Heath Ledger (Brokeback Mountain, The Dark Knight) som även fick oscar för bästa manliga biroll för Jokern i the Dark Knight, vilket var väntat.

Ja, så var det då alla pristagare, och de stora kategorierna var väl inte så intressanta...det var Kate Winslet för the Reader, Sean Penn för Milk som tog bästa kvinnliga resp. bästa manliga huvudroll. Penélope Cruz och Heath Ledger för birollerna, Danny Boyle bästa regi för Slumdog Millionaire- också väntat, mn där jag tycker att Ron Howard gjorde ett bra jobb med Frost/Nixon, sedan var det tungviktaren årets film, där producenterna får uppmärksamheten, här vann Slumdog Millionaire igen...totalt tog Slumdog hem 8 av 10 oscarstatyetter- helt rätt att det blev årets film alltså. Bästa utländska film gick till Japan, det hade inte jag väntat mig- men då har inte Sverige fått alla dessa underbara filmer till biograferna än heller, Departures heter filmen från Japan som vi skall hålla koll efter. Bästa animation gick helt oväntat till Wall-E...eller var det väntat...ja det var nog ingen riktig match för Wall-E att vinna, även om jag personligen tyckte väldigt mycket om Bolt!

Nu över till de kategorier som jag verkligen brinner för. Cinematografi som inte uppmärksammas specillt mycket annars, men utan en bra cinematograf blir bilden kass. Det handlar om de mer tekniska aspekterna som ljuset tillexempel. Här vann Slumdog Millionaire, och jag vet inte om jag tyckte det var så rätt, men filmen är digitalt filmad och ser ändå ut som att vara filmad på 35mm. Annars förväntade jag mig att Oscarn skulle gå till the Curious Case of Benjamin Button. Kostym som också är intressant och har stor påverkan på filmens trovärdighet gick till the Duchess och smink gick välförtjänt till the Curious Case of Benjamin Button.

Min största besvikelse kom dock när Oscar för visuella effekter skulle delas ut, detta är ett ämne inom filmvärlden som jag verkligen brinner för, utan effekter kan en hel film falla totalt, eller räddas till en...ja Oscar. I denna kategori vann the Curious Case of Benjamin Button...ja, visst de har skrynklat till en man...men jag tror att denna effekt kan skapas med duktiga sminkörer, och det kan då inte effekterna i IronMan. Jag är djupt besviken på juryn!

Men så till den absolut viktigaste kategorin, den som verkligen gör mästerverk av alla bitar. För vad vore all musik, visuella effekter, regisserande, producerande och skådespelande utan redigeringen. Själva ihopklippningen av filmen. Just det- det skulle inte gå att skapa någon dramaturgi eller historia utan en skicklig klippare. Chris Dickens heter mannen som så fenomenalt sammanfogade alla olika bilder och ljud till årets film Slumdog Millionaire. Utan honom hade inte Slumdog Millionaire blivit årets film.

Ni som vill veta mer om oscarsgalan får kolla www.oscars.org, eller www.oscar.com välj själva.

Inga kommentarer: