onsdag 7 november 2007

Solstorm

Åsa Larsson slog igenom som deckarförfattare 2003 med boken Solstorm, sedan har det blivit två till hyllade deckarromaner- Det blod som spillts och Svart stig.

Böckerna kommer att filmatiseras och i förra veckan hade den första boken, Solstorm, filmpremiär (2/11-07).

Böckerna handlar om juristen Rebecka Martinsson som kommer ifrån Kiruna men nu arbetar i Stockholm. Författaren Åsa Larsson är ifrån Kiruna och utbildad jurist, så vist bygger hon sin huvudkaraktär på sig själv. Inget ovanligt när det kommer till författare, tvärtom så är det enklare att hämta delar ifrån sig själv och sin omgiving när man skiver fiktion.

I huvudrollerna i filmatiseringen hittar vi Isabella Scorupco och Michael Persbrandt. Jag tycker deras rolltolkningar är helt ok, inget över det vanliga. Birollerna har kända namn, men får lite för litet utrymme. Krister Henriksson, Susann Reuter, Jakob Eklund och Göran Forsmark ser vi i biroller som tyvärr inte kommer till sin rätt. Barnskådespeleriet är tunt och overkligt. Böckerna är mycket bättre, som sig bör, men här har Leif Lindblom (regissören) har fokuserat för mycket på huvudskådespelarna och jag tror det är där det hela fallerar. Isabella, alltså Rebecka Martinsson, får för stort utrymme.

Men även om filmen känns platt och lite detaljfattig, så hamnar den inte i Beck, Wallandet eller Van Veeteren facket. Dessa filmer, enligt mig, är bara producerade för att dra in pengar. I dessa fall är det viktigt med stora namn i rollsättningen och mindre viktigt med en varierad och djup story och mäktiga foton. I Solstorm är foto mycket bra och historien är djupare och intressantare än våra vanliga, massproducerade svenska thriller/deckare.

Musiken, i form av körpsalm, är rysligt pricksäkert och det ryser till i kroppen när jag tänker på dessa hjärntvättade människor som vigt sina liv till en religiös sekt. Musiken blir viktig i filmatiseringen eftersom den inte finns i boken, den upplevs bara i biosalongen eller så klart senare, hemma i TV-soffan.

Bra längd också, ca 1.45h. Den får en 3a av mig- men se den på TV om ni inte vill göra av med pengar på bio.

Bli inte förvånade om ni börjar dra pallareller till Knutbymordet när ni ser denna film.

1 kommentar:

Perttu Naumanen sa...

Tack för din åsikt. Jag undrade just om jag borde se den här filmen (premiären i Finland på fredag). Du tycker att Wallander och Beck är av dålig kvalitet..? Hmm..jag tyckte mycket om dessa filmer. Deckarna i Finland är inte så bra som i Sverige... :/